Sommige juffen of meesters hebben zich verdiept en hebben talent voor speciale dingen op school.
Zo hebben we speciale juffen en meesters voor de hoogbegaafde leerlingen, die een paar keer in de week bij elkaar komen om activiteiten te doen, zodat zij zich verder kunnen ontwikkelen. Ook zijn er juffen en meesters die kinderen in de praktijkklas helpen. Dat is een klas waar kinderen lekker met hun handen aan de slag gaan. Daarnaast zijn er juffen en meesters die opgeleid zijn om muziek-, gym- of creatieve lessen te geven.
Als het gaat om leren in het onderwijs, dan gaat het niet alleen maar om je hoofd, maar om het hele mens zijn. En daar hoort alles bij, dus muziek, handvaardigheid en beweging door middel van gym.
In de gymles willen wij zo veel mogelijk sporten en bewegen aanbieden, zodat de kinderen uiteindelijk ook in hun vrije tijd wat meer gaan sporten, bijvoorbeeld bij een sportvereniging of op het schoolplein of in het park.
Omdat we op de Prins Mauritsschool ook de niet-cognitieve vakken heel belangrijk vinden, hebben we ervoor gekozen om juist die vakken aan te bieden op onze school met vakleerkrachten. Dat wil zeggen: mensen die daar veel affiniteit en kennis van hebben, die in verschillende groepen de muzieklessen, de creatieve vakken en ook het bewegingsonderwijs verzorgen aan de kinderen.
Het grote voordeel daarvan is dat er een doorgaande lijn in zit, dus dat die ook echt bewaakt wordt. Alle verschillende technieken komen een keer aan bod als het gaat om handvaardigheid. Maar ook qua muziek: er zit echt een opbouw in de lessen, je kunt voortgaan met wat er in het vorige jaar is aangeboden. En dat geldt ook voor het bewegingsonderwijs.
Niet iedereen is een ster in taal en rekenen. Maar het is ook fijn dat de kinderen die daar geen ster in zijn, wel een ster kunnen zijn in bijvoorbeeld muziek of gym of handvaardigheid, zodat ze toch ook daarin kunnen uitblinken.